Gambia

Vilken resa vi fick!
För ca en månad sen åkte jag och min man på våran bröllopsresa, till Gambia.
Vi var modiga och valde Gambia trots att vi köpte "grisen i säcken" men det är väl också något man kunde väntat sig ifrån oss. Vi var fast beslutna vid att välja ett land som vi inte hade varit i tidigare och inte hade hört om från någon annan, så därför blev det just Gambia. 

Det tog ca, 10h att flyga dit med en mellanlandning i Gran Canaria, vi behövde aldrig kliva av flyget, var väl på mark i ca 30min innan vi lyfte igen.

Gambia är ett underbart land, för dom som vill ta det lugnt och bara njuta. Vi bodde på ett Hotell som heter BakotuHotel, detta hotellet var verkligen fint, de var som att kliva in i ett litet gardencenter. Växter i mängder, härlig pool och mysigt pool område, vi hade även besök av apor som faktiskt bodde fritt på hotellet. 
Vi hade ca, 100m till stranden, allt var perfekt.

Första dagen vi kom, hälsade vi på våra grannar som lyckligtvis också kom från Sverige och hade varit i Gambia flera gånger. Dom lärde oss mycket om landet och om folket som kan upplevas väldigt "på". Vi har mycket att tacka dom för, utan dom hade nog våran resa inte blivit så bra som den blev.

Dag nr, 2 åkte vi tillsammans med våra nyfunna vänner från Sverige till ett annat hotell område och solade badade och hade det väldigt lyx.
Nere vid stranden möte vi en man som sålde trästatyer, han kom till fots och bar på dessa underbara statyer som var pryda med snäckor och pärlor i en väska. Om man nu kan bli förälskade i saker och ting så blev jag det, dessa statyerna ville jag ha. 
Försökte tjata till mig dom av Richard som tyckte att vi inte hade sett tillräckligt än för att bara köpa första saken vi fått se. Jag gav väl med mig och tänkte att det finns garanterat mängder med såna statyer på marknaden.
Men ICKE, hur många marknader och säljare av statyer vi än hittade fanns det ingen som hade just dessa som jag såå gärna ville ha. 
Och letade det gjorde vi, vi åkte till och med tillbaka till samma strand där vi mött mannen med statyerna. Dom fanns ingenstans.!
Jag började ge upp hoppet om att vi skulle kunna hitta statyerna. 

Efter några underbara dagar av massa sol, härliga middagar och massa annat underbart skulle vi på våra tripp på Gambia floden, fiska och kolla på djur och natur. 
Våra go grannar kom också med på trippen, vi diskuterade mycket innan om vem som skulle få störst fisk, flest fisk osv.. Jag konstaterade att jag inte var så värst noga med att få någon fisk alls(tycker det är obehagligt att behöva ta i dom) och vad tror ni då händer, ... jo, såklart får jag första fisken (i vårat gäng) men killarna som jobbade på båten var snabbt framme och hakade av fisken så jag behövde aldrig röra dom sprattlande små liven. Efter några timmars underbar båtzafari och flera fångade fiskar, fick jag en riktigt baddare på kroken. Jag fick en fisk på ca.2kg, "Butterfish" hete sorten, jag fångade alltså den största fisken av alla på hela båtturen. Applåder till mig!!!
Båtzafari var jätte spännande och roligt och det rekommenderar jag definitivt om ni ska åka till Gambia.

Vi var nu hemma på hotellet igen och hade några dagar kvar av att bara vara och njuta. Jag var dock fortfarande besviken över att jag inte fått hittat mina statyer och kände att jag började ge upp hoppet om att hitta dom. Jag berättade för Richard att det var så ledsamt, och som den sjukt underbara man han är ville han ju fixa dessa statyerna till mig. Så han gick till en av dom andra säljare vi mött på marknaden och gjorde upp en deal med honom. Om han kunde hitta dessa statyerna till hans fru lovade han att betala honom bra. Säljaren fick alltså ge sig ut på en mindre resa för att besöka en by längre bort där han trodde att denna man med statyerna fanns. 

Dagen efter dealen var gjord kom vi tillbaka till marknaden och säljaren. Och kan ni tänka er, han hade hittat statyerna, idag pryder dom vår bokhylla och jag är så jävla lycklig över dom. Som ni förstår pryder även en del andra trä figurer i bokhyllan eftersom vi fick spendera en hel del på att betala för att säljaren hittat statyerna och då fick vi flera hantverk av den mycket snälla säljaren. 

Gambia var en helt fantastisk resa och jag drömmer fortfarande om att få åka tillbaka och hoppas på att kunna göra det snart. 
Kommer definitivt rekommendera alla som frågar att åka dit, helt klart en perfekt resa. 
Stranden var vacker, maten jätte god, folket var trevligt, hotellet kanon fint och jag och Richard hade våran bästa resa tillsammans ♡♡ 

| |
Upp